Zware Conflicten oplossen met agressietraining

IeDEreen heeft wel eens een conflict met een ander, soms een collega, partner, kind of baas. Of een conflict in het verkeer, in de winkel of op straat. Conflicten horen bij het leven. Conflicten blijven vermijden lost niets op, ze blijven woekeren onder de oppervlakte en zorgen ervoor dat je relatie met de ander steeds meer onder druk komt te staan, tot een escalatie onvermijdelijk is. Dan is een agressietraining noodzakelijk. Wat leer je daar?

Ga het conflict aan

De eerste leerpunt tijdens de agressietraining is dat als je met iets zit, wacht dan niet te lang om dit te bespreken met de ander. Bijvoorbeeld een collega zet steeds het raam open, als zij dit doet zit jij op de tocht. Je hebt er een keer wat van gezegd, toen deed ze het raam dicht. De volgende keer dat je de kamer binnen kwam, was het raam weer open. Dit is echt een situatie die uit de hand kan gaan lopen en kan leiden tot een conflict. De tip die je meekrijgt tijdens de agressietraining is om met de collega een gesprek te plannen. Bij voorkeur niet op de werkplek, maar elders in het gebouw of tijdens een wandeling tijdens de lunchpauze.

Stel vragen

Als we een conflict willen oplossen, willen we vooral zelf gehoord en gezien worden (erkenning en gelijk krijgen). Dat leer je tijdens de agressietraining. Om een conflict op te lossen zijn we dan ook geneigd om breed met emotie uit te meten waarom we gelijk hebben. Dit neemt echter de ruimte bij de ander weg, deze zal niet meer luisteren. Dit is het einde van het gesprek zonder oplossing. De agressietraining leert om het gesprek te beginnen als je zelf niet op de top van je boosheid zit, maar wanneer je afgekoeld bent. Begin het gesprek met objectief benoemen van de situatie, bijvoorbeeld “Ik merk dat je het raam open zet in de kamer, ik zit dan op de tocht, dan doe je het dicht en later weer open. Klopt dat?” Daarna stel je de volgende vraag: “Klopt het dat je behoefte hebt aan frisse lucht in onze werkkamer?” Een volgende vraag zou kunnen zijn: “Zet je het raam open omdat je het te warm vindt in onze werkruimte?” Het doel van deze vragen is om er achter te komen wat de behoefte van de ander is. Zo leer je tijdens de agressietraining conflicten te vermijden en het op een andere manier op te lossen.