Paniekaanvallen behandelen – De remedie tegen paniekaanvallen ligt bij je zelf.

Als je ooit zelf geleden hebt onder een paniek- of angstaanval of iemand kent die in dat geval is, dan weet je dat het genezen van paniekaanvallen een belangrijk prioriteit is. Je wil gewoon niet leren hoe je ermee moet omgaan, want je wil gewoon dat het ophoudt met te gebeuren.

Meer dan 3 miljoen mensen in de Verenigde Staten hebben al een paniekaanval ervaren. Na die eerste aanval is de grote vrees wanneer en waar de volgende zal plaats grijpen. Wat als je er zeker van kon zijn dat het nooit meer zal gebeuren? Kan men paniekaanvallen zo efficiënt behandelen dat je het zou aandurven om een nieuwe aanval het hoofd te bieden en toch de controle over jezelf te behouden?

Paniekaanvallen zijn zeer goed te behandelen. Er zijn cognitieve, gedragsmatige en medicinale behandelingen voor handen. Elk van deze behandelingen richt zich op een verschillend aspect van de paniekaanval.

De eerste vorm van benadering is kunnen begrijpen waarmee men te maken heeft. Ook als het moeilijk is, moet je beseffen dat een paniekaanval niet levensbedreigend is. Niemand is er ooit aan gestorven. Veel mensen belanden op de spoedafdeling omdat ze klachten hebben van borstpijn, verhoogde hartslag, duizeligheid en misselijkheid, maar eenmaal dat de aanval voorbij is herneemt het lichaam weer zijn normale werking.

De tweede benadering van paniekaanvallen bestaat erin om bepaalde elementen die een aanval uitlokken te identificeren en te overwinnen. Als een aanval zich voordoet terwijl men in een lift staat, kan het slachtoffer leren hoe hij moet omgaan met de vrees van opgesloten te zijn in een kleine ruimte te samen met veel mensen. Je wil absoluut niet de gewoonte aankweken om plaatsen te vermijden waar deze aanvallen plaatsgrijpen, want dat zou kunnen leiden tot fobieën.

De derde vorm van benadering heeft te maken met het onderdrukken van de angst dat je weet dat een andere aanval op je zit te wachten om de hoek. Er wordt dus medicatie gebruikt om de angst en stress te onderdrukken want veel specialisten geloven dat stress een onderliggende oorzaak is van paniekaanvallen. Laat medicatie dan maar de laatste toevlucht zijn. Probeer je best te doen om andere manieren te vinden om om te gaan met paniekaanvallen zonder het gebruik van medicijnen.

Ontdek andere wegen om paniekaanvallen te behandelen. Eens je een aanval hebt meegemaakt, ben je bang voor een volgende. Doorbreek die angst voor de volgende aanval. Leer een techniek waarmee men angst- en paniekaanvallen kan elimineren zonder het gebruik van medicijnen.

 

 

 

https://www.depsycholoog.nl