Klantenenquête 2019: Toegewijde collega’s en flexkantoorgebruikers houden zich nog steeds aan privér

De enorme opkomst van de flexibele kantoorruimtemarkt, inclusief de coworking-revolutie, rondt een nieuw recordjaar af – echter, een aanzienlijk aantal flexkantoorgebruikers lijkt toch de voorkeur te geven aan de privacies van het conventionele kantoor.

Vanwege de overweldigende, adembenemende opkomst van het coworking-concept, ronden de markten voor flexibele kantooroplossingen op de zakelijke werkplek een nieuw dynamisch recordjaar af met wereldwijde groeipercentages tot 20%.

Eind 2019 zal het totale aantal flexibele werkplekken 30.000 passeren (naar verwachting 50.000 tegen 2022), het wereldwijde totaal aan coworking-ruimtes 19.000 (verwacht 26.000 tegen 2026). Desondanks beweren verschillende onderzoeken, diepgaande studies en onderzoeken dat verrassend hoge percentages flexkantoorgebruikers liever werken vanuit conventionele kantoren of op zijn minst ruimtes ontworpen met privézones, pods, enz.


Volgens de nieuwe jaarlijkse klantenonderzoek bedrijfsruimte in Almere blijft de populariteit van flexibele kantoorruimte groeien, met 63% van de nieuwe huurders. Maar tegelijkertijd houdt 54% van de respondenten zich nog steeds aan de privacy van een conventioneel kantoor (50,4% in 2017).

Gepersonaliseerde spaties

“Op de wereldmarkt zijn experts op het gebied van commercieel onroerend goed het erover eens dat de vraag naar flexibele kantoorruimte het komende decennium aanzienlijk zal blijven groeien. De coworking-golf zal zeker doorgaan met het ontwikkelen van enorme toekomstige mogelijkheden. De volgende stages of flex office-ontwerpen laten echter zien dat bedrijven individuele werkstations gaan implementeren. In de toekomst zullen we meer gepersonaliseerde ruimtes zien, ook op activiteiten gebaseerde omgevingen met op elkaar inwerkende coworking-ruimtes vermengd met privéwerkopties, stille zones, pods, enz., “MatchOffice CEO Jakob Dalhoff voorziet.

Deze jaren zijn op maat gemaakte, op activiteiten gebaseerde werkplekken enorm in ontwikkeling – waarschijnlijk als tegenreactie op de vele duizenden nieuwe open kantoorruimten van de afgelopen decennia, die vaak zwaar worden bekritiseerd vanwege hun geluidsniveau en storende atmosfeer. En de nieuwe Client Survey 2019 onderstreept dat de gebruikersvraag naar afzonderlijke kantoorplekken enorm blijft – momenteel 54% vergeleken met 50,4% in 2017

Concurrerende markt

Voor het vijfde jaar op rij publiceert MatchOffice de klantenenquête onder klanten van Europese flexibele werkplekken. Dit jaarverslag is gebaseerd op analytisch materiaal van 1.055 kantoormanagers die hun huidige kantooromgeving waarderen. “Omdat de concurrentie op de markt groter is dan ooit, richten serviceproviders zich steeds meer op de behoeften en het welzijn van de huurders”, zegt Jakob Dalhoff.

Om te slagen in deze zeer competitieve en dynamische markt, streven kantooraanbieders ernaar om high-tech werkplekken te presenteren met op activiteiten gebaseerd ontwerp om de inspanningen van de klant te minimaliseren en de huurderervaring te verbeteren. Tegenwoordig kiezen ook grote bedrijven voor flexibele kantoren als een oplossing voor de lange termijn en voor het bekijken van ruimte als een service. Bedrijven kunnen veel baat hebben bij de economie en het flexibele werken dat flexibiliteit biedt. “

Locatie en prijs

Volgens deze enquête 2019 blijft de belangrijkste factor voor bedrijven om hun werkruimte te kiezen de locatie (84%). 64,8% motiveerde hun beslissing door te prijzen, terwijl iets meer dan 41% een aantrekkelijk kantoorontwerp waardeerde. 53% van de respondenten van dit jaar beschouwt conferentiefaciliteiten als een van de meest essentiële diensten in hun flexibele kantoorruimtes, 59% geeft prioriteit aan reiniging en onderhoud. terwijl 48% effectieve receptiediensten op prijs stelt.

https://www.matchoffice.nl/