Hoe ga je met druk om?

Je kent het vast wel, je moet leren voor een toets maar je hebt veel te lang gewacht of je rijdt op straat en weet plotseling niet meer waar je heen moet en wat je moet doen of je bent met iemand aan het praten en andere mensen praten er doorheen. Je wordt er gek van, zeker als je hoogsensitief bent. Hoog sensitieve personen hebben te maken met overgevoeligheid. De hsp kenmerken zijn voor mensen die geen verstand hebben of niet in aanraking komen met hoogsensitiviteit niet makkelijk te begrijpen en onderscheiden en daarom is het voor hoog sensitieve personen lastig om rust te vinden.

In dit artikel lees je hoe je moet omgaan met druk als je dit snel ervaart, en geven we je oplossingen om tot rust te komen als hoog sensitief persoon. De kenmerken van druk ervaren zijn snellere hartkloppingen, een benauwd gevoel en duizeligheid. De kenmerken van een hoog sensitief persoon bij druk zijn niet anders, de reactie hierop kan wel anders zijn. Hoog sensitieve personen kunnen namelijk niet goed omgaan met druk en zullen daarom heel erg zenuwachtig worden en in zichzelf trekken. Als dit gebeurt bij iemand probeer deze persoon dan te kalmeren. Als deze persoon je hulp niet nodig heeft, laat hem of haar dan met rust. Hoog sensitieve personen willen niet snel geholpen worden.

Voor hoog sensitieve personen is het belangrijk om een overzicht van de situatie te houden en hierbij weer tot rust te komen. Om tot rust te komen is het belangrijk om goed na te denken wat er gebeurt en wat de gevolgen hiervan kunnen zijn. Via deze manier kunnen hoog sensitieve personen een soort afweging maken over wat er moet gebeuren waardoor ze tot rust zullen komen. Hoog sensitieve personen kunnen zelf redelijk goed tot rust komen door goed na te denken over de situatie en deze zo onder controle te krijgen.

https://onesessioncoaching.nl/