De vroege pioniers op het gebied van auto’s

George F. F. Foss van Sherbrooke, Quebec bouwde in 1896 een eencilinder benzinewagen die hij 4 jaar lang reed, waarbij hij de waarschuwingen van stadsambtenaren voor zijn “gekke capriolen” negeerde.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

In alle onrust worden veel vroege pioniers bijna vergeten. In 1891 bouwde John William Lambert een driewieler in Ohio City, Ohio, die in hetzelfde jaar door een brand werd verwoest, terwijl Henry Nadig een vierwieler bouwde in Allentown, Pennsylvania. Het is waarschijnlijk dat zij niet de enige waren.

De Amerikaan George B. Selden vroeg op 8 mei 1879 een octrooi aan. Zijn aanvraag omvatte niet alleen de motor, maar ook het gebruik ervan in een vierwielige auto. Selden diende een reeks wijzigingen in zijn aanvraag in, waardoor de juridische procedure langer duurde, met als gevolg een vertraging van 16 jaar voordat het octrooi op 5 november 1895 werd verleend. Dit octrooi deed meer om de ontwikkeling van auto’s in de Verenigde Staten te belemmeren dan aan te moedigen. Selden gaf zijn octrooi in licentie aan de meeste grote Amerikaanse autofabrikanten, die een vergoeding ontvingen voor elke auto die zij produceerden.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

In de Verenigde Staten richtten de broers Charles en Frank Duryea in 1893 de Duryea Motor Wagon Company op, het eerste Amerikaanse autoproductiebedrijf. De Autocar Company, opgericht in 1897, richtte een aantal innovaties op die nog steeds in gebruik zijn en blijft de oudste autofabrikant in de Verenigde Staten. Het was echter Ransom E. Olds en zijn Olds Motor Vehicle Company (later bekend als Oldsmobile) die deze tijd zouden domineren met de introductie van de Oldsmobile Curved Dash. De productielijn liep in 1901. De Thomas B. Jeffery Company ontwikkelde de tweede in serie geproduceerde auto ter wereld en in het eerste jaar werden 1500 klimmers gebouwd en verkocht, die een zesde van alle bestaande auto’s in de Verenigde Staten vertegenwoordigden. Binnen een jaar produceerden Cadillac (opgericht door de Henry Ford Company), Winton en Ford ook duizenden auto’s. De auto’s van Cadillac (gevormd door de Henry Ford Company), Winton en Ford waren in de duizenden. De gebroeders Studebaker, die ‘s werelds grootste fabrikanten van door paarden getrokken voertuigen zijn geworden, maakten in 1902 de overstap naar elektrische auto’s en benzinemotoren in 1904. Tot 1919 bleven zij door paarden getrokken voertuigen bouwen.

De eerste auto in Midden-Europa werd in 1897 geproduceerd door het Oostenrijks-Hongaarse bedrijf Nesselsdorfer Wagenbau (later omgedoopt tot Tatra in het huidige Tsjechië), de Präsident auto. In 1898 liet Louis Renault een De Dion-Bouton modificeren, met een vaste aandrijfas en differentieel, waardoor het “misschien wel de eerste hot rod in de geschiedenis” werd en Renault en zijn broers in de auto-industrie werden opgenomen. Innovatie was snel en ongebreideld, zonder duidelijke normen voor de basisarchitectuur van de auto, de carrosserie, de bouwmaterialen of de besturing, zoals bijvoorbeeld bij veel oude auto’s die een helmstok gebruiken in plaats van een stuurwiel. In de loop van 1903 werd de Rambler gestandaardiseerd op het stuurwiel en verhuisde de bestuurderspositie naar de linkerkant van het voertuig. Kettingaandrijving was dominant over de aandrijfas, en gesloten lichamen waren uiterst zeldzaam. De trommelremmen werden in 1902 door Renault geïntroduceerd. Het jaar daarop bouwde de Nederlandse ontwerper Jacobus Spijker de eerste vierwielaangedreven raceauto; deze nam nooit deel aan de wedstrijd en het zou 1965 en de Jensen FF zijn voordat de vierwielaandrijving op een productieauto werd gebruikt.

Binnen enkele jaren werd een duizelingwekkend assortiment aan technologieën gebruikt door honderden producenten over de hele westerse wereld. Stoom, elektriciteit en benzine/benzine aangedreven auto’s concurreerden decennia lang met elkaar, waarbij benzine/benzine verbrandingsmotoren de overhand kregen in de jaren tien van de vorige eeuw. Er werden twee- en zelfs viermotorige auto’s ontworpen en de cilinderinhoud van de motor bedroeg meer dan een dozijn liter. Veel moderne ontwikkelingen, waaronder gas/elektrische hybriden, multikleppenmotoren, bovenliggende nokkenassen en vierwielaandrijving, werden geprobeerd en in die tijd weggegooid.

Car Bags is een aanbieder van reistassen voor auto’s van alle merken. Car Bags biedt al jarenlang hoogwaardige auto reistassen aan voor iedere auto eigenaar. Bezoek de website van Car Bags voor het gehele aanbod aan auto reistassen.

Innovatie bleef niet beperkt tot de voertuigen zelf. Toenemende aantallen auto’s stuwden de groei van de aardolie-industrie aan, evenals de ontwikkeling van technologie om benzine te produceren (ter vervanging van kerosine en steenkoololie) en van verbeteringen in hittebestendige minerale olie smeermiddelen (ter vervanging van plantaardige en dierlijke oliën).

Elke vrouw kan een elektrische auto besturen, elke man kan een stoom besturen, maar noch de man noch de vrouw kan een benzine besturen; het volgt zijn eigen geurige wil, en gaat of gaat niet zoals het zich verwijderd voelt.
-Arthur Jerome Eddy, vroege autoliefhebber, 1902.
Gedurende het hele tijdperk werd de auto meer gezien als een noviteit dan als een echt nuttig apparaat. Storingen kwamen vaak voor, brandstof was moeilijk te verkrijgen, wegen die geschikt waren voor het reizen waren schaars, en snelle innovatie betekende dat een jaar oude auto bijna waardeloos was. 

https://www.car-bags.com/nl/