Wat is zoekmachine optimalisatie en hoe werkt het?

Veel mensen komen voor het eerst met je in aanraking door een zoekmachine. Dit kan Google zijn, maar bijvoorbeeld ook Bing. Zoekmachine optimalisatie wordt ook wel SEO genoemd. Dit staat voor Search Engine Optimalisation. Het valt op te delen in onpage factoren en off page factoren. On page factoren richten zich op de website zelf, terwijl off page factoren gaan over de zaken daarbuiten. Hierbij staat linkbuilding centraal. 

 

Belang zoekmachine optimalisatie

Zoekmachine optimalisatie is erg belangrijk. Wanneer je je hier niet mee bezig houdt, zul je niet bovenaan in de resultaten verschijnen. En dit wil je niet, want zo loop je bezoekers en hierdoor dus potentiële klanten mis. Mensen kijken niet verder dan de eerste paar resultaten in een zoekmachine.

 

Content

SEO bestaat uit meerdere factoren. Content is een van deze factoren. Wanneer jij goede content schrijft, zal jij gezien worden als autoriteit en zullen andere websites naar jou gaan linken. Dit zorgt voor een hogere positie in Google.

 

Maar hoe schrijf je nu goede content? Om een kort antwoord te geven op deze vraag: door te kijken naar je doelgroep. Kijk waar zij naar zoeken, hoe ze zich gedragen en wat ze zich afvragen. Dit kun je bijvoorbeeld doen door middel van een zoekwoordonderzoek. Hierdoor breng je in kaart bij welke zoekwoorden er voor jou kansen liggen. In de Google Keyword Planner kun je zien hoe vaak er op een woord of woordgroep gezocht wordt. Door vervolgens ook de concurrentie in kaart te brengen, weet jij waar je kansen liggen.

 

Wanneer je de zoekwoorden in kaart hebt gebracht, kun je beginnen met het schrijven van een goede tekst. Schrijf voor ieder zoekwoord een aparte pagina. Zo zorg je ervoor dat je content relevant is en goed aansluit bij de zoekintentie van de bezoekers. Denk hierbij aan de titel. Dit lezen mensen sowieso. Laat het zoekwoord terugkeren in deze titel en zorg dat deze titel aantrekkelijk geformuleerd is.

 

Je weet nu wat een belangrijke factor met betrekking tot SEO is. Echter is dit slechts een voorbeeld van een factor waarmee je je website optimaliseert voor een zoekmachine. Er zijn veel meer factoren. Twijfel je over je kennis over SEO, de factoren die hierbij een rol spelen en of je wel op de hoogte bent van de laatste trends? Dan kun je je SEO uitbesteden. Ook wanneer je niet genoeg tijd hebt om zelf bezig te zijn met zoekmachine optimalisatie kun je hiervoor een bureau inschakelen.