A brand new year
Image default
Marketing

Marketingmix

 

Marketingmix

Hoe kan je erachter komen waar je klanten bereikt?

Door eerst goed te bekijken wie je wil bereiken kan je vervolgens je marketingmix hierop instellen. Als je weet wie je wilt gaan bereiken, dan kan je gaan kijken welke weg je klant bewandeld; we noemen dit de costomer journey.

Iedereen die tot een aankoop van een product of dienst is over gegaan heeft een bepaalde weg bewandeld.

 

Er zijn een aantal stappen die je neemt:

 

  • Je moet eerst geïnteresseerd raken en behoefte krijgen om een product of dienst te gaan kopen.
  • Als je wel geïnteresseerd bent om een product of dienst te kopen, maar niet de behoefte voelt om het gelijk aan te schaffen; kan je er wel gevoelig voor zijn om getriggerd te worden door een speciale aanbieding of opnieuw een weergave van het product of de dienst.
  • Zodra je een behoefte hebt om een product of dienst aan te schaffen ga je jezelf oriënteren
  • Als je een bedrijf hebt gevonden waar je vertrouwt dat ze je verwachting waarmaken en de aankoop wilt gaan doen. Is het belangrijk dat je niet te veel stappen door moet lopen of te veel moet zoeken waar je de aankoop kan doen.

 

Zolang je nog geen aankoop hebt gedaan en wel een behoefte hebt; ben je opzoek naar een bedrijf waar je het product of de dienst wilt kopen. Je moet vertrouwen krijgen en zeker weten dat je bij een bedrijf de aankoop doet die voldoet aan je verwachtingen. Als je een bedrijf al meerdere keren bent tegen gekomen schept dit ‘onbewust’ vertrouwen en is de kans groter dat je hier de aankoop doet.

 

Hoe verdelen we de weg die je klant bewandelt

Je kan wat je net hebt gelezen segmenteren in 4 onderdelen:                  

    See

    Think

    Do

    Care

 

 

Welke tools in te zetten bij welke fase?

Zoals ik in het begin van het artikel had aangegeven ligt het echt aan de doelgroep welke tools je het beste kan gebruiken. Toch ga ik in het algemeen toelichten.

 

De SEE fase

Hier komt de potentiële nieuwe klant voor het eerst in contact met je bedrijf. Om meer bereik te hebben en meer klanten te krijgen is het natuurlijk wel zo handig dat klanten kennis maken met je bedrijf en dat je gezien wordt. Door gebruik te maken van zowel offline als online marketing breng je potentiele klanten in contact met je bedrijf.

Onder offline marketing verstaan we een advertentie in de bios, een sponsorbord bij de voetbal, een reclamebord aan een lantaarnpaal etc. Vaak doe je dit op het moment dat je lokaal actief bent met je bedrijf en dan is dit ook zeker een goede optie om deze open te houden. Wel is Offline reclame vaak een dure investering en kan je er minder bereik mee creëren dan online marketing.

Voor online marketing kan je in de SEE fase gebruik maken van Social Media. Er zijn meerdere kanalen waar je gebruik van kan maken om je potentiële nieuwe klant niet alleen in contact te brengen met je bedrijf, maar ook een behoefte kan creëren. Op kanalen als Facebook, instagram, twitter, linkedin en pinterest is het mogelijk heel gespecificeerd je doelgroep te bereiken door te filteren op: leeftijd, man/vrouw, woonplaats, beroep etc. Het voordeel is dat je een grotere kans hebt dat je de mensen bereikt die je wilt bereiken.

De THINK fase

Als er een behoefte is gecreëerd of als er al een behoefte was; komen we aan in de tweede fase. Dit is de THINK fase en wordt ook wel de oriënterende fase genoemd. In deze oriënterende fase aanwezig zijn is heel interessant en kan ervoor zorgen dat je nieuwe klanten bereikt. De potentiële nieuwe klant is immers al op zoek naar je product of dienst. Wel is het zo dat je tussen je concurrenten staat.

Als je door middel van de See fase een behoefte hebt gecreëerd bij een potentiële klant, ze zich gaan oriënteren en je komt hier vervolgens ook naar voren. Zal je dan meer of minder opvallen? Tuurlijk val je meer op!

In deze fase heeft iemand al interesse in je product of dienst, alleen weten ze nog niet waar ze de aankoop willen doen. Het is dus wel belangrijk onderscheidend te zijn, een goed verhaal te hebben en als je bijvoorbeeld duurder bent dan de concurrent; goed uit te kunnen leggen waarom dat jij duurder bent. Krijgt de klant bijvoorbeeld in plaats van 1 jaar 2 jaar garantie of heb je bijvoorbeeld maatpakken waarbij je zelf de stof gaat uitzoeken in Italië en vervolgens de afwerking laat doen in Engeland, omdat daar de beste naaisters zitten?

Tegenwoorden oriënteert bijna iedereen zich online en maakt gebruik van zoekmachines zoals Google, Yahoo en Bing. Denk hierbij maar eens aan jezelf als je zelf wat nodig hebt en niet weet waar je het kan halen.

Om hoger in de zoekresultaten te komen kan je SEO of SEA gebruiken. Google kijkt namelijk naar websites die technisch goed in orde zijn, die je ook vertellen waar je naar op zoek bent, die door meerdere mensen wordt bezocht, online populair is en daardoor meer autoriteit heeft.

De DO fase

In deze fase wil je potentiële klant over gaan tot een aankoop. Je zou denken: yess die is in de pocket. Nee nee we zijn er nog niet. Als je site wordt bezogd en de website is niet overzichtelijk, het is moeilijk te vinden waar contact te leggen of een aankoop te doen, dan kun je het wel vergeten en zal iemand verder gaan kijken. Er is onderzoek naar gedaan en gemiddeld klikt een persoon 3 keer door en als ze dan niet vinden waar ze naar op zoek zijn, dan gaan ze verder kijken. Dat moet je natuurlijk niet willen.

Door gebruik te maken van meetinstrumenten zoals Analytics is er goed te meten wat er op je site gebeurt en kan je het constateren als het bovenstaande het geval is. Door het goed te meten kan je bijsturen waar nodig.

De CARE fase

Zodra er een aankoop heeft plaats gevonden komen we in de laatste fase van de marketingmix. Hier heb je al het vertrouwen van de klant en kan je gaan kijken hoe je de klantwaarde kan vergroten. Heeft de klant bijvoorbeeld een trui gekocht van een bepaald merk en zijn er nog meer artikelen die je verkoopt van het merk? Je kan de klant dan op de hoogte brengen dat er een nieuw collectie van dit merk aankomt of dat er een uitverkoop komt. Je kan ze op de hoogte brengen door altijd te vragen naar mailadressen en of je ze mag meenemen in de mailing. Je kan ze ook belonen door je een korting als ze je volgen op je Social Media kanalen en als je ze in de mailig mag meenemen. Het is belangrijk om je klanten te binden en tevreden terugkerende klanten te krijgen. Door ze op de hoogte te houden van je producten of diensten zullen ze je niet vergeten en kan je de klantwaarde vergroten.

Welke mix in te zetten voor MKB? 

Vaak is het voor MKB bedrijven lastig om een goede strategie in te zetten, omdat er niemand is aangenomen voor de marketing, de eigenaar er zelf weinig tijd/kennis voor heeft en daarom schiet het er vaak bij in. Je kan dan het beste een marketingbureau inschakelen die zich puur richt op MKB bedrijven. Ze snappen je beter en hebben een betaalbaar kostenplaatje. Vaak moet je er wel rekening mee houden dat het in het begin wat investeren is, maar dat het zich later echt wel terug betaald door de groei die je als bedrijf maakt.

 

https://allinone-media.nl

Gerelateerde artikelen

Compleet nieuwe website laten designen

ZipZoo een Inzetbaar hulpmiddel voor online marketing

Uitstekende ervaringen met de artikel marketing tool Zipzoo