Online of offline?

Steeds meer winkelpanden staan leeg, de middenstand heeft het er maar moeilijk mee dat we tegenwoordig allemaal massaal online kopen. Straten worden armoediger, koopkracht gaat er aan en die ambachtelijke slager van op de hoek kunnen we ook wel vergeten.

Toch is de concurrentie niet oneerlijk. Een online winkel waar 5 tot 10 man hun brood mee verdienen is niet gemakkelijk opgezet, de kosten liggen waarschijnlijk net zo hoog als bij een winkelpand. Er komen veel zaken kijken bij het runnen van een webshop: opslag, orderpicking, administratie, bouw van de website en natuurlijk het onderhoud zijn zaken die veel geld kosten. Ook is het niet gemakkelijk om winst te maken voor online winkels, Zalando schijnt nog nooit in de zwarte cijfers te hebben gescoord en Bol.com heeft ook geen positieve resultaten geboekt. Het is niet slapend rijk worden zoals veel mensen van buiten deze wereld het voor stellen. Maar dat is met veel meer beroepen het geval. Het grote voordeel van webshops is wel dat ze 24/7 open zijn, alle statistieken gemakelijk en inzichtelijk hebben en dat ze heel het land, werelddeel of zelfs heel de wereld met een website kunnen bedienen. Dit laatste feit zorgt er voor dat er gehandeld kan worden in grotere volumes wat de prijs weer drukt.

Ook zijn de webshops minder geld kwijt aan marktonderzoek omdat ze gebruik kunnen maken van Google Analytics. Als is dit voordeel tegenwoordig getackeld door bedrijven die zich gespecialiseerd hebben op het gebied van Retail analytics. Met deze analyse tool kunnen winkels door slim gebruik te maken van Wi-Fi signalen en smartphones het gedrag van klant in de winkel inzichtelijk maken. Statistieken zoals een passanten teller, de duur van een winkelbezoek, conversie percentage, bounce rate, winkelroute en nog veel meer worden dagelijks inzichtelijk voor de ondernemer. Fysieke winkels zullen dus nooit volledig uit het straatbeeld verdwijnen en misschien zullen in de nabije toekomst winkelstraten weer floreren als weleer.

http://www.crumbbase.nl/